Archive for April, 2009

Limitare să fie, dar să nu includă salariile

Friday, April 24th, 2009

Apropo de recesiunea din Formula 1, se lucrează deja şi la compromisuri. Era evident că limitarea la 40 de milioane de euro pe sezon nu e realistă dacă ne doar gândim la nişte salarii ale piloţilor. Raikkonen e în top la capitolul ăsta, dovedit şi de prezenţa lui în topurile Forbes din ultima vreme. Aşa că era de aşteptat să vină un compromis. Şi a venit. Max Mosely, preşedintele FIA, admite că e mai realist să accepte excluderea din bugetul limitat a cheltuielilor pe salarii şi marketing. Asta chiar dacă el e cu convingerea că doar prin restricţii financiare echipele noi şi cele mici au şanse să concureze pe viitor în F1. De altfel, la Ferrari salariile lui Massa şi Raikkonen ar acoperi exact aproape toată limita. Iar McLaren cheltuie în total într-un sezon acum vreo 200 de milioane de euro dacă îmi aduc eu bine aminte.

În mintea lui Mosley există şi planul ca echipele care respectă bugetul să aibă mai multă libertate de design, astfel câştigând mai multă viteză, cu mai puţini bani. Limitarea de buget va fi discutată în Consiliul Mondial pe 29 aprilie, iar Mosely a cerut echipelor părerea în legătură cu amendamente. Tot în scrisoarea cu pricina Mosely a atenţionat că în cazul în care nu se aprobă limitarea de buget, alte două echipe ar putea-o lua pe urmele celor de la Honda şi să se retragă din F1. Mă rog, având în vedere că defuncta Honda e liderul campionatului mondial acum, poate nici n-ar fi aşa rău pentru unii :) Acum, serios vorbind, în loc de retragere Mosely crede că după noile reglementări F1 poate atrage trei noi echipe, între care ProDrive-Aston Martin, Lola şi Team USA.

Revenire după ploaie

Friday, April 24th, 2009

Îmi cer scuze faţă de prietenii de pe blog că nu am comentat cursa trecută, cea de la Shanghai, deloc. Ce să-i faci, Paşte, plecări pe acasă, net mai puţin, odihnă, apoi direct mult de lucru. Una peste alta, sper să nu se mai întâmple. Cert este că am urmărit cursa (nu şi calificările), şi, spre bucuria mea, acolo unde am fost am avut (şi) RTL şi, vai ce desfătare, chit că n-am înţeles mare lucru din comentariu :) Doar în pauzele de publicitate ale nemţilor am fost nevoit să ascult câteva minute pe româneşte. Însă nu vreau să-mi amintesc despre asta :) Despre cursă, e cam târziu să revin. M-am bucurat pentru Vettel şi pentru că, surprinzător pentru mine, văd că are mulţi fani, inclusiv pe aici. Şi pentru că Red Bull, cu petrecerile lor, e o echipă care-mi place, mai deschisă. Chiar mai amuzantă. Chiar dacă ei nu s-au amuzat prea tare când pe podium le-a cântat imnul Marii Britanii, unde au baza, deşi ei sunt înscrişi la asociaţia auto din Austria şi de acolo au licenţă, cum austriac e şi patronul Red Bull dacă nu mă înşel. Vettel a reuşit să se şi zgârie la mână în lipsa de experienţă a episodului stropirii cu şampanie pe podium. Ploaia e altă plăcere a debutului de sezon. În anii precedenţi, mă rugam adesea să plouă, fără rezultat, acum nici nu începe transmisia şi e deja furtună! Ploaia măreşte spectacolul, pe de altă parte sper să nici nu exagerăm acum totuşi cu umezeala asta. :) Aş mai zice că Ferrari mi se pare INCREDIBIL de slabă. Nu aş fi mizat niciodată pe o prestaţie chiar atât de catastrofală, deşi semne erau din pregătiri că lucrurile nu sunt perfect. De la perfecte la catastrofale e însă cale lungă. Am citit că în scurt timp, dacă lucrurile nu se îmbunătăţesc, Ferrari abandonează deja monopostul F60 din acest sezon şi lucrează deja la cel pentru anul viitor. Ceea ce nu cred că ar fi benefic pentru acest sezon. Fără Ferrari concurent serios, deşi nu sunt fan, ceva lipseşte…

Cam atât pentru revenire. Mai am resurse, deci keep in touch :)

Difuzorul rămâne! Cine câştigă în China?

Wednesday, April 15th, 2009

FIA a respins apelul înaintat împotriva designului monoposturilor Brawn GP, Toyota şi Williams, mai exact deja celebrul difuzor-dispersor. Dacă mă întrebaţi pe mine, ăsta era verdictul aşteptat, chiar dacă unele dintre argumentele contestatarilor Ferrari, BMW, Red Bull şi Renault mi s-au părut pertinente. Totuşi, după ce şi Max Mosely, bossul FIA, caracterizase designul drept “inteligent”, nu ilegal, era mai degrabă de aşteptat respingerea apelului. Cel mai amuzant mi se pare însă că, după unele surse, unul din cei cinci judecători a aţipit la propriu în timpul unei interminabile dezbateri pe seama sensului cuvântului “gaură”. :)

(more…)

Procesul de la Paris: culisele apelului în “Cazul difuzorul”

Tuesday, April 14th, 2009

Într-un moment în care sunt la modă procesele, avem şi la Formula 1. Se ştie prea bine de el de mai multă vreme. E fără cătuşe, fără mascaţi, fără circ, dar nu e mai puţin interesant decât cele becaliano-penesciane. Ba chiar pentru mine e mai interesant :) Aşa că să încercăm să detaliem ce s-a întâmplat în procesul de la Paris, apelul în “Cazul difuzorul”. Ferrari, Renault, Red Bull şi BMW împotriva Brawn GP, Toyota şi Williams. Adică “vedetele” începutului de sezon, atacate de “granzii” prinşi cu un pas în spate de noile reglementări ale aerodinamicii. Concret, acea piesă denumită în româneşte ciudat “difuzor” pentru că nu găsim un corespondent mai bune pentru “diffuser”, deşi am mai avut variante inclusiv aici pe blog.

Difuzorul spate Brawn GP contestat

Difuzorul spate Brawn GP contestat

Ce s-a aflat de la audierile desfăşurate la sediul FIA din Place de la Concorde, Paris? Dezbaterea anti-difuzor a fost condusă de Nigel Tozzi, reprezentantul legal al Ferrari, cunoscut şi pentru implicarea în cazul de spionaj sau cazul împotriva lui Hamilton la MP de la Spa de anul trecut. Tozzi a făcut referire la apărarea lui Brawn, care susţine că apelul este “răzbunător” şi “pentru oameni prea înceţi”. 90 de minute a vorbit Tozzi, timp în care s-a remarcat cum l-a caracterizat pe Brawn: “doar o persoană de aroganţă supremă ar putea crede că are dreptate când atât de mulţi stimaţi colegi ai săi nu sunt de acord”. Aspru :)

(more…)

Recesiunea şi Formula 1

Tuesday, April 7th, 2009

Performanţele reuşite de Brawn GP dau o gură de oxigen Formulei 1 din punct de vedere al supraviţuirii în timp de criză economică. O echipă aproape desfiinţată supravieţuieşte miraculos, ba mai mult câştigă curse! Asta ar trebui să dea curaj tuturor. Deşi, mai e mult până departe şi pentru Brawn GP. Deocamdată a atras un singur sponsor. Richard Branson, fondatorul Virgin Group, are reclamă pe monoposturile altfel de un alb imaculat. Explicaţia la rece a investiţiei: e un moment în care pătrunzi “ieftin” în Formula 1. Declaraţia oficială a lui Branson a sunat mult mai protocolar: “Toată lumea e îngheţată cu gândul la recesiune, dar dacă rămâne aşa va fi tot mai rău. Dacă investim pe timp de recesiune, putem scoate lumea din recesiune!” E ideea pe care o tot auzim şi al televizor în promisiunile guvernanţilor noştri, deci parcă nu ne prea convinge :)

Stop! Cine mai dă bani în F1?

Stop! Cine mai dă bani în F1?

(more…)

Audienţa Formulei 1 în România: 41% femei!

Tuesday, April 7th, 2009

Ora mai accesibilă europenilor a făcut ca Marele Premiu al Malaysiei să fie mai urmărit de români decât cel al Australiei. 230.000 de români (cu 35.000 mai mulţi) s-au uitat la cursa întreruptă de ploaie, în medie, duminică între orele 12 şi 14, adică 2 puncte de rating şi 9,2% share pe publicul “all urban”.  TVR n-a fost însă lider de piaţă, Pro TV având pe acelaşi interval orar un rating de 2.4 şi un market share de 11. TVR a fost însă lider pe intervalul orar respectiv pe publicul masculin. 136.000 de bărbaţi au urmărit cursa, adică rating 2.4 şi share 11%, faţă de 2,3 Pro TV şi 10,2 share. Cea mai interesantă informaţie mi se pare însă alta: 136.000 de bărbaţi din totalul de 230.000 reprezintă doar puţin peste jumătate, mai exact 59%! Adică femeile reprezintă 41% din publicul de Formula 1! Pentru mine e o surpriză. Vouă cum vi se pare?

Schumi e de vină! :)

Monday, April 6th, 2009
Schumi nu înţelege ce se întâmplă cu Ferrari

Schumi nu înţelege ce se întâmplă cu Ferrari

Nu e vorba de prietenul blogf1.ro, care comentează mult pe aici :) Dar da, am dat titlul mai “tabloidic” special ca să atrag atenţia :P Este vorba de fapt de mult mai celebrul totusi Michael Schumacher. De ce e de vină? Păi conform presei germane nu e exclus ca el să fi jucat un rol în tactica dezastruoasă a alegerii pneurilor de către Ferrari la Marele Premiu al Malaysiei. Cum s-a ajuns la varianta asta? Nu din confirmări, ci din absenţa infirmărilor. Adică Stefano Domenicali a refuzat să comenteze când a fost întrebat daca Schumacher a contribuit la decizia ca Raikkonen să ia pneurile de ploaie prea repede, înainte să înceapă cu adevărat ploaia. Pe de altă parte, inclusiv fostul campion mondial este citat de Bild ca zicând “nu vreau să răspund, este o problemă internă”. Pe de altă parte, Felipe Massa a negat total subiectul: “Nu a avut nimic de-a face cu Michael”.

Îşi va reveni Ferrari şi va lupta pentru titlu?

View Results

Loading ... Loading …

(more…)

Galerie FOTO: best of Malaysia 2009!

Sunday, April 5th, 2009

Super galerie FOTO, cursa din Malaysia, sursa EPA:

Brawn GP pluteşte perfect

Brawn GP pluteşte perfect

(more…)

Cum a ajuns Heidfeld pe locul 2

Sunday, April 5th, 2009

Aşa cum bănuiam şi în comentariul live al cursei nebune de la Sepang, Heidfeld a ajuns pe locul al doilea la final datorită intrărilor la boxe.

Heidfeld, locul 2 la Sepang

Heidfeld, locul 2 la Sepang

Concret: când s-a văzut prima dată că ploaia e iminentă, majoritatea piloţilor a trecut pe pneuri de ploaie. Acestea s-au uzat repede, dat fiind că ploaia a rămas mai mult la stadiul de stropi, doar în anumite zone plouând mai serios. Aşa că majoritatea piloţilor a intrat din nou la boxe, pentru a trece pe pneuri intermediare. Heidfeld a rămas cu alegerea iniţială, iar când a început potopul a fost avantajat, ceilalţi fiind din nou nevoiţi să schimbe pneurile, ocazie cu care germanul a avansat mult în clasament. Explică Heidfeld “himself”:

(more…)

Comentăm LIVE: Nebunie la Sepang! Cursă oprită de ploaie, Button învingător, ia jumătate de puncte!

Sunday, April 5th, 2009

CURSA OPRITĂ DE PLOAIE! NU SE MAI REIA! BUTTON ÎNVINGĂTOR! SE VOR ACORDA DOAR JUMĂTATE DE PUNCTE PENTRU CĂ NU S-A TERMINAT 75 LA SUTĂ DIN CURSĂ!

Cursa oprită de ploaie în Malaysia

Cursa oprită de ploaie în Malaysia

PUNCTELE ACORDATE:

1. BUTTON 5 puncte, 2. HEIDFELD 4 puncte, 3. GLOCK 3 puncte, 4. TRULLI 2,5 puncte, 5. BARRICHELLO 2 puncte, 6. WEBBER 1,5 puncte, 7. HAMILTON 1 punct, 8. ROSBERG 0,5 puncte

FERRARI NU IA DIN NOU NICI UN PUNCT. Clasamentul este conform formula1.com, este provizoriu şi nu ar fi exclus să mai apară modificări, aşa cum au fost deja

Revin mai târziu cu comentarii, până atunci AŞA AM TRĂIT LIVE CURSA ŞI AM COMENTAT-O ÎMPREUNĂ:

(more…)