Avancronica sezonului

Mulţi spun că este cel mai aşteptat început de sezon de Formula 1. S-au schimbat atât de multe lucruri, încât e aproape imposibil să faci vreun pronostic, mai ales după ce testele din pre-sezon au cam răsturnat ierarhiile.
Duminică, la Melbourne, vom afla răspunsul la câteva întrebări esenţiale. În primul rând, în ce măsură vor influenţa Formula 1 schimbările de regulament. Trei sunt esenţiale: impunerea unei aerodinamici care “încetineşte” monoposturile, revenirea la pneurile slick, care cresc puterea, şi sistemul KERS. Schimbările de aerodinamică, în special aripa spate, au făcut ca monoposturile să fie considerate mai urâte. Revenirea la pneuri slick este apreciată în schimb de toată lumea. Spre deosebire de sistemul KERS, pe care unii nici nu-l vor folosi cel puţin la început. Interzicerea oricăror teste după începerea sezonului a făcuit ca modificările să fie mai dificil de implementat bine din cauza timpului scurt.

Cel mai afectat pare nimeni altul decât campionul mondial Lewis Hamilton. McLaren a întârziat lucrul la noul monopost, iar asta s-a transformat în timpi dezamăgitori în teste, chiar dacă s-a mai recuperat pe final. Puţină lume mizează pe McLaren între favoriţi la Melbourne.

“Cam aceiaşi piloţi vor fi acolo sus şi anul acesta. Poate mai puţin noi!”
Lewis Hamilton, McLaren

Sezonul e cu atât mai interesant cu cât nici Ferrari nu rupe gura târgului încă. Doar 20 de zile a avut pentru a testa noul monopost, iar italienii ştiu cât este de important. “Dacă ratezi testele dinaintea sezonului, eşti terminat”, spune Francesco Uguzzoni, şeful mecanicilor. Ferrari a avut şi ghinion, alegând pentru primele teste Bahrain, pentru a nu avea probleme cu ploaia, dar a dat peste… furtună de nisip. Tensiunea se simte deja. “Sunt nemulţumit. O săptămână avem unele ştiri, apoi totul se schimbă. Avem nevoie de reguli consistente, serioase”, s-a plâns Massa, susţinut de Raikkonen. Se bănuieşte că piloţii Ferrari sunt şi principalii contestatari ai celor de la Brawn GP.

Nimeni nu se grăbeşte însă nici să excludă McLaren din lupta pentru titlu. Chiar dacă Hamilton a demonstrat că e predispus şi la greşeli, câştigând anul trecut chinuit în ultimul viraj, rămâne un un super-pilot. Inclusiv în afara “terenului”. Recent, într-o zi programată în întregime pentru activităţi de PR, a rezistat ore în şir. F1 Racing avea alocate 15 minute, dar Lewis n-a plecat nici după 40. “Nu pot să mai răspund? Nu vreau să rămână cineva dezamăgit”, a spus britanicul, care n-a uitat să-şi laude încă o dată fostul coleg şi duşman: “Alonso e cel mai bun pilot. Din toate punctele de vedere”.Falimentara Honda a ajuns vedeta testelor. Cu o maşină fără sponsori deocamdată, Button şi Barrichello au făcut furori. Nu e de mirare că Ferrari, Renault şi Red Bull le-au căutat nod în papură şi l-au găsit în designul posterior. Brawn, Toyota şi Williams s-au ales cu plângeri care vor fi judecate însă doar după MP al Australiei.
Printre cei cotaţi drept favoriţi se numără însă Fernando Alonso. A contat revenirea extraordinară din finalul sezonului trecut şi performanţele din teste.

Când îl ai pe Alonso ca pilot, nu ai nicio scuză. Nu putem da vina pe el dacă nu reuşim
Flavio Briatore, Renault

Renault are deja un monopost cu 30 de cai putere în plus. Şi, ca o coincidenţă, iniţial a picat testele de siguranţă, ca în 2005, când a câştigat campionatul mondial! Ca de obicei, se discută şi de frumuseţea monopostului. “Dacă Renault merge cum arată, atunci Alonso nu are nicio şansă”, glumeşte Alan Jones, fost campion mondial. “Urâţenia” necesită 45 de ore de vopsire şi 67 de autocolante cu sponsori, un set costând aproape 400 de euro. Şi pentru că tot e vorba de bani, după ce l-a pierdut pentru 2010 pe sponsorul principal, ING, Renault a ajuns la înţelegere cu Alonso şi pentru diminuarea salariului!

4,3
milioane de euro este reducerea de salariu pe care a acceptat-o Alonso la Renault

Între favoriţi mai intră BMW. “Schimbările sunt atât de fundamentale, încât inginerii au fost nevoiţi să înceapă cu o foaie albă”, explică şeful BMW, Mario Theissen motivul pentru care toţi au acum o şansă să lupte cu “granzii”. Cu siguranţă Williams, Red Bull, Toro Rosso, Toyota şi chiar Force India se roagă să fie aşa. De data aceasta răspunsul îl vom avea doar pe circuit.

Tags: , , , , , , , ,

2 Responses to “Avancronica sezonului”

  1. Florin says:

    poate explica cineva si la necunoscatori cum e cu “pneurile slick, care cresc puterea”…

  2. E o explicatie pentru necunoscatori, cum sunt si eu, nu pot sa ma dau specialist, mai ales in chestiunile tehnice, in infografia din postarile urmatoare. Din ce inteleg eu, datorita suprafetei mai mari de contact pneu-asfalt, creste aderenta si, implicit, puterea de tractiune… Gresesc?

Leave a Reply