Recesiunea şi Formula 1

Performanţele reuşite de Brawn GP dau o gură de oxigen Formulei 1 din punct de vedere al supraviţuirii în timp de criză economică. O echipă aproape desfiinţată supravieţuieşte miraculos, ba mai mult câştigă curse! Asta ar trebui să dea curaj tuturor. Deşi, mai e mult până departe şi pentru Brawn GP. Deocamdată a atras un singur sponsor. Richard Branson, fondatorul Virgin Group, are reclamă pe monoposturile altfel de un alb imaculat. Explicaţia la rece a investiţiei: e un moment în care pătrunzi “ieftin” în Formula 1. Declaraţia oficială a lui Branson a sunat mult mai protocolar: “Toată lumea e îngheţată cu gândul la recesiune, dar dacă rămâne aşa va fi tot mai rău. Dacă investim pe timp de recesiune, putem scoate lumea din recesiune!” E ideea pe care o tot auzim şi al televizor în promisiunile guvernanţilor noştri, deci parcă nu ne prea convinge :)

Stop! Cine mai dă bani în F1?

Stop! Cine mai dă bani în F1?

Concret, Formula 1 încă nu e afectată în acest sezon datorită contractelor de sponsorizare, de găzduire a curselor şi de drepturi de televizare semnate pe mai mulţi ani. Ce poate scădea anul acesta este vânzarea de bilete şi de pachete “corporate”. Sezonul 2009 se desfăşoară fără probleme chit că ING, Credit Suisse şi RBS şi-au anunţat retragerea la finalul contractelor. Problemele ar putea apărea în 2010.

Şi totuşi… advertiserii spun că Formula 1 este printre “the best money can buy” din punct de vedere al valorii pentru publicitate. “Cred că este una din cele mai bune oportunităţi de sponsorizare în sport pentru că se vede în atâtea părţi ale lumii, e televizată în atât de multe ţări”, spune Paul Stoddart, un fost proprietar de echipă de F1 şi un investitor în liniile aeriene australiene. “Nu este nimic altceva să le ofere acelaşi return on investment ca Formula 1″, consideră şi Adam Parr, director executiv la Williams. Acesta spune că Williams a semnat deja noi contracte cu 10 sponsori, dintre care cel puţin patru şi-au mărit investiţia, aşa că bugetul pe 2010 esta asigurat în proporţie de cel puţin 90% comparativ cu cel din 2009.

Ce se va întâmpla probabil este ca paleta sponsorilor să se schimbe. Primele au apărut pe monoposturi ţigările, cu logo-ul Gold Leaf pe Lotus în 1968. Când publicitatea la tutun a fost interzisă, mulţi au mers pe companii tehnologice precum HP sau Intel. Apoi accentul a trecut pe produse financiare ca Allianz, ING sau RBS. Cum acestea sunt cele mai afectată de criză, cu siguranţă urmează alt “calup”. Virgin e parte din seria companiilor aeriene, din care fac parte şi Kingfisher şi Air Asia.

Dar cea mai importantă masură pentru protejarea împotriva crizei este limita impusă bugetului. Planul pentru 2010 este o limită OPŢIONALĂ pentru buget de 42 de milioane de dolari. Cine optează să nu depăşească această sumă are mai mare libertate în construirea monopostului. Cine vrea să cheltuie mai mult, se loveşte de restricţii tehnologice.

Problema e că limita e destul de mică. Practic o zecime din cât consumă cele mai bogate echipe. Dar probabil e ceea ce trebuie făcut. Atenţionează Stoddart: “Am văzut Honda plecând şi mai sunt cel puţin încă două echipe despre care ştiu eu că au serioase probleme cu bugetul la finalul acestui an. Atât de serioase încât patronii lor – care nu văd Formula 1 drept cea mai mare prioritate în viaţă în timp de recesiune – s-ar putea pur şi simplu să oprească totul fără resentimente! Ar fi o catastrofă pentru Formula 1!”.

Limitarea bugetului în F1 este o idee bună?

View Results

Loading ... Loading …

Text adaptat după New York Times

Tags: , ,

4 Responses to “Recesiunea şi Formula 1”

  1. mad79 says:

    am votat cu ‘nu’kla acel sondaj,pentru ca si mie mi se pare prea mica suma!daca ar fi pe undeva pe la 50mil eu sau lire sterline,ar fi ceva mai usor de inghitit!ddupa cate stiu eu virgin a semnat cu brawn gp,pentru dpar 2 curse ,urmand a se renegocia contractul!si mai mult ca sifur dupa rezzultatele avute,acesta se va extinde!in alta ordine de idei ma bucur ca sexul frumos apreciaza si are rabdare sa se uite la formula1!

  2. shadow says:

    Am votat cu nu … evident Formula 1 este elita motor sportului, iar ca sa intri in elita trebuie sa ai bani. Daca nu te tine renunta … in mod sigur se vor gasi altii care ar vrea sa intri. Totusi sa nu uitam ca echipele trebuie sa mai primeasca restante din drepturile de televizare inca din 2006.
    Deci daca Bernie care detine drepturile de televizare nu a dat banii celor care muncesc pentru ei, adica echipelor dar vine si tipa in gura mare ca bugetele echipelor trebuie restranse atunci ce sa mai crezi …

  3. shadow: inclin sa fiu de acord cu tine. pe de alta parte insa ma gandesc ce se intampla daca raman doar bogatii, n-ar fi cam putini?

  4. [...] de recesiunea din Formula 1, se lucrează deja şi la compromisuri. Era evident că limitarea la 40 de milioane de euro pe [...]

Leave a Reply