Segregaţie în Formula 1: DA sau NU?

Mosley, nori negri la Silverstone

Mosley, nori negri la Silverstone

Suntem în toiul unui război de proporţii în Formula 1. Cred că fără precedent în istoria sportului. Sunt şanse să asistăm la o separaţie majoră a campionatului. Pentru că situaţia este complexă, iar alţii sunt mult mai pricepuţi ca mine, am preferat să preiau şi să traduc analiza făcută de Maurice Hamilton în The Guardian. El concluzionează că totuşi lucrurile se vor rezolva. Eu sunt mai sceptic, înclin să cred că ambiţiile sunt prea mari. Voi ce credeţi? Segregaţie? E şi un sondaj…

Se va forma un campionat paralel Formulei 1?

View Results

Loading ... Loading …

Deci, Marice Hamilton tradus aşa cum mă pricep eu din The Guardian:

De la ce a apărut criza?

Max Mosely, preşedinte al FIA, a cerut echipelor sugestii despre cum să reducă bugetele, unele dintre ele depăşind 300 de milioane de euro. Când echipele nu au răspuns satisfăcător pentru Mosley, FIA a anunţat o limitare “voluntară” a bugetului la 40 de milioane de lire sterline (aproximativ 45 de milioane de euro) pentru 2010, cu o libertate tehnologică mai mare pentru cei care o respectă. Astfel se ajungea practic la un campionat cu două grupe: unii cu bugetul limitat şi o serie de reguli, alţii cu bugetul mai mare şi reguli mai stricte. Asociaţia Echipelor de Formula 1 (FOTA) n-a acceptat propunerea. Ca parte a unui compromis, FIA a acceptat să renunţe la ideea celor două seturi de reguli. N-a fost de ajuns pentru echipe. Când s-au deschis înscrierile pentru 2010, doar Williams şi Force India s-au înscris, fiind astfel excluse din FOTA! Celelalte opt echipe rămase au promis înscrierea în bloc în cazul îndeplinirii unor cerinţe de către FIA. Mosely a refuzat, dar părea că se poate ajunge la un compromis. Negocierile au eşuat însă, iar echipelor le-a fost impus să se înscrie până în această noapte la ora 12. Între timp, FIA primise cereri de înscriere pentru echipe noi. După o şedinţă de opt ore, ieri cele opt echipe “rebele” au anunţat că pun la cale un campionat paralel!

Cât de serioase sunt echipele din FOTA?

Foarte serioase. Ele obiectează atât la metodele de conducere ale lui Mosley, cât şi la bugetul limitat pe care echipele mari spun că nu-l pot îndeplini în timp atât de scurt.

Cât de dificil ar fi de făcut un campionat paralel?

Extrem de dificil, dar nu imposibil. E necesară o infrastructură majoră. Un nou “Bernie Ecclestone” ar fi necesar pentru a face contracte cu televiziunile şi sponsori şi pentru a negocia cu circuitele care să-l găzduiască.

Ar fi destule circuite?

Da. Circuite precum Silverstone, Montreal, Indianapolis sau Magny Cours, care acum nu îndeplinesc cerinţele lui Ecclestone, ar fi foarte dornice să găzduiască etape, mai ales dacă nume mari ca Ferrari şi piloţi campioni mondiali se vor regăsi între participanţi.

Ar primi circuitele licenţa FIA necesară?

Da, dacă îndeplinesc standardele de securitate. FIA, ca guvernator al tuturor sporturilor cu motor, ar fi obligat să licenţieze şi campionatul FOTA dacă îndeplineşte condiţiile.

Ce s-ar descurca campionatul “original” de Formula 1?

Greu de tot. Williams, Force India şi alte echipe mici şi necunoscute ar atrage puţină atenţie.

Ar fi obligate televiziunile care transmit actualul campionat să continue şi la anul, în noul format mai sărac?

Bună întrebare. Depinde de termenii contractelor semnate cu Ecclestone şi, mai precis, ce se obligă el să “livreze”.

FIA pretinde că Ferrari, Red Bull şi Toro Rosso sunt obligate prin contract să continue până în 2012.

Ferrari contestă obligaţia, spunând că FIA a încălcat înţelegerea nerespectând un drept de veto şi stabilind singură regulamentul pentru 2010. FIA nu e de acord. E de aşteptat un proces lung.

E benefică separarea?

Sigur nu. Despărţirile rareori funcţionează în orice sport, iar cele cu motor nu sunt o excepţie. Separaţia din Indycar a degradat cursele de nivel înalt în America de Nord. Ambele părţi din războiul Formulei 1 realizează asta şi e principala speranţă pentru găsirea unei soluţii de “pace”.

Deci, se va rezolva?

Ecclestone ar putea fi “pacificatorul”. Pronosticul e că vom urmări Formula 1 şi în 2010 ca acum. Însă între timp, disputa de acum nu face deloc bine imaginii sportului.

Tags: , , , , , , , , ,

14 Responses to “Segregaţie în Formula 1: DA sau NU?”

  1. Simona says:

    Pe principiul: parerea mea. Nu va fi foarte dificila separarea. Sa nu uitam ca este o majoritate zdrobitoare de 8 echipe din 10. Daca baietii sunt destul de destepti si organizeaza bine o competitie separata de F1 dar reglementata mai bine, procesele se vor incheia pana la urma si ca in orice situatie totul va fi dat uitarii.

    In primul rand sa nu uitam ca totul in sport se rezuma la performanta. Atata timp cand echipele performante merg undeva sponsorii le urmeaza, la fel vor face si televiziunile care nici nu vor clipii cand vor semna contractele. Nu ar avea de ce sa televizeze un F1 de dimensiuni mici.

    Mai mult cursele sunt cel mai bun loc de investire a banilor pentru sponsori, televiziuni, etc.

    Si mergand iar pe principiul: “parerea mea”, studiez marketingul sportiv si nu mai mult de acum 2 zile am studiat exact partea de sponsorizare pentru curse. 25% din sponsorizari au fost investiti in acest segment (in America). Daca numaram cate sporturi sunt in total, cred ca asta e un procent zdrobitor.

    Ideea de baza: probabil se va face o cursa paralela care va inlocui celebrul F1 iar in timp totul va fi dat uitarii.

  2. Thornofrose says:

    Dacă FIA nu cedează puțin, cele 8 echipe cu siguranță nu o vor face. Au o reputație de apărat și oricum, zic eu că au suficiente posibilități să facă un campionat paralel, chiar dacă nu e tocmai indicat. Însă e clar că CELE 8 , sunt defavorizate de către noile reguli FIA, care dorește doar să încurajeze participarea unor noi echipe cu bugete reduse. Mă bucur să vă descopăr blogul. Felicitări!

  3. dayro moreno says:

    Aici e un joc de poker in care unii blufeaza cu nimic (FIA Mosley) si altii blufeaza cu un careu de asi (FOTA)!

    E logic ca daca alde Ferrari, Mclaren, Red Bull et co isi iau jucariile si se muta unde vor ei, atunci FIA si Bernie raman cu ea (Formula) in mana!
    Nu se va uita nimeni la Formula 1 fara astia mari! Mai ales ca pilotii actuali au spus ca se muta si ei!
    Plus ca se impart sponsorii, audientele si asa scazute si televiziunile!

    Dar mai e ceva la care nu s-a gandit nimeni! Singurul care stie ambele parti si care poate fi un mediator al acestui conflict nu este Bernie ci ……. Miiiikkkkkkkkkkiiiiiiiiiii! Da! Miki Alexandrescu! :) El a luat masa cu Burebista, a condus o Toyota Celica in raliul Munteniei cu copilot Mircea cel Batran, l-a batut la cap pe Mihai Vitezul sa faca unirea principatelor, a participat la semnarea Declaratiei de Independenta la americani, care vroiau sa o semneze pe 3, dar Miki a intervenit si a zis ca 4 iulie suna mai bine, plus ca el a inventat ocaua lui Cuza! Da, nu era a lui Cuza ci a lui Miki! Te doare capul de cate stie si cate poate sa faca Miki! Le stie pe toate, cu exceptia COMENTARIULUI UNEI CURSE! Aici e putin pe langa, dar se rezolva, ca stie gagici! Asta e gagica lu’ ala, asta a lu’ alalalt, aia e si a lu’ ala si a lu’ alalalt! E belea! Norocul lui e ca nu avem aceeasi imagine :) ! Aici chiar are dreptate: Noi chiar ne pricepem, el nu!

    Si mai e si bonifaqiu ala care vreo 5 ani de tot dadea cu Jayson Button, aprobat de Miki, atunci cand nu lua masa cu Jenson si tac-su! Bine, nu mai vorbesc de Noriki Abe (RIP) care de fapt era Noifume sau Norik, simplu! Dar el il confunda pe Abe cu Haga (Noriuki)! E complicat cand esti paralel si esti si formator de opinie! Astia sunt Lolek si Bolek adica Miki and Viki! Traiasca SOUND MUTE si BBC!

    PS: Apropo, care a vazut cursa de MotoGP de la Catalunya! Absolut criminala, mai ales ultimele 3 tururi!

  4. Amn_Googly87 says:

    da, e grava situatia, urat de tot. nici eu nu vad cum s-ar putea rezolva aceste probleme, si totul din cauza lui Mosley, un bosorog pervers, din toate punctele de vedere …

  5. Marius_Black says:

    Nasol , nasol de tot. Usor usor din cauza unor personaje ca Mosley se stinge un sport care ne incanta de peste 50 de ani…

  6. Hm… mi se pare ca intr-adevat ne indreptam spre secesiune… vad ca BBC, RTL si Premiere deja cauta variante de rupere a contractului in caz de urgenta, probabil invocand o “forta majora”. pe de alta parte sunt amenintati cu procese de 1 miliard de lire sterline. nici nu mai conteaza cati euro sunt :)

  7. Schumi says:

    Sa fiu sincer,situatia asta ma depaseste.Si dupa cum spunea cineva,mai sus,ar trebui intrebat Dan Miki Alexandrescu,el probabil are raspuns la toate intrebarile si probabil ca deja a baut o cafea cu Max Mosley.Mai bine am vorbi despre pole-ul lui Vettel:D

  8. shadow says:

    A fost cursa de la Silverstone si nu ai facut nici un post Luciane. Daca nu poti nu ai cum sau nu vrei e mai usor sa puneti pe altcineva sa scrie pe blog sau sa`l stergeti si sa lasati posturi pe pagina principala.
    Asa nu`si mai imagineaza nimeni ca intra aici si are sa vada un comment profesionis vis a vis de cursa calificari etc. Nu veni cu scuze gen nu ai timp ai probleme sau mai stiu eu ce pentru ca nu`si au rostul. Odata ce pornesti la drum cu un proiect tine`te de el sau da`i delete.

  9. schumi says:

    Lucian O INTREBARE ?!
    Ai vazut”Top Gear” ? Ultimul cu Schumi ?
    Demential !
    Vorbesc de fani si de cei carora le place si incearca adrelanina pe motoare ( pina la urma de orice fel ) pe mine statistica si bbirfele si fanii altora
    nu ma intereseaza , ma intereseaza cei care fac ce fac DIN PLACERE si ca asta le-a fost chemarea in viata .
    Salutare tuturor !

  10. Schumi says:

    Cineva mi-a furat nick-ul,in fine…nu asta-i problema.Problema e alta.Dom’le,unde putem sa ne plangem si noi de comentatorii sport.ro???Mironica ala e de-a dreptul penibil.Aseara ma uitam si eu la un meci de la Wimbledon dintre Andy MUrray si un american,nu-i mai retin numele,iar la un retur reusit al americanului,publicul englez a avut puterea morala de a-l aplauda,iar Mironica spune:”oare cand vom vedea si noi asa ceva?Va dati seama ce-ar insemna ca suporterii Stelei sa aplaude un gol al lui Ujpset in Ghencea”.Domnilor,serios vorbind,Mironica ala chiar crede ca ne intereseaza de Steaua lui?Noi stim ca 95% din angajatii trustului Media Pro sunt stelisti,dar ar putea lasa si ei deoparte aceste comentarii pupindosiste la adresa echipei din Bulevardul Ghencea si sa comenteze un meci de tenis in conditii civilizate…totusi e vorba de Wimbledon,cel mai prestigios turneu de Grand Slam al anului.Imi cer scuze ca am postat aici,dar am fost dezgustat.Va multumesc!

  11. shadow says:

    Chiar asa … nu prea e locul unde sa postezi despre tenis. Sincer imi place sportul dar nu e locul. Puteai spune si tu ca echipele au ajuns la un acord si nu mai parasesc F1

  12. Schumi says:

    Dar ai crezut in vreun moment ca echipele vor parasi F1???Sa fim seriosi,dupa cativa ani s-ar fi intors la FIA cu coada intre picioare.

  13. shadow says:

    Lucrurile luasera o turnura foarte serioasa si nu vad cum s`ar fi intors cu coada intre picioare. Citeam un studiu cum ca valoarea de piata a team`ul Ferrari este 2/3 din valoarea intregului campionat F1. Daca ar fi plecat ar fi avut numai de castigat toate team`urile

  14. Schumi says:

    Nu va suparati,dar aici cand mai postati noi articole legate de viata F1,cand o ajunge Dorulet Sechelariu in F1?S-au desfasurat doua mari premii intre timp,au castigat cei de la Red-Bull,deci,daca ar fi sa privim din perspectiva comentariului adaugat dupa GP-ul Turciei era de asteptat sa avem si noi mai multe articole dupa aceste doua infrangeri ale echipei Brawn.Noi,iubitorii F1,v-am fi foarte recunoscatori daca ne-ati mai prezenta si noua cate o stire in lumea Formulei 1.O seara placuta!:)

Leave a Reply